Selänne ja tolkun markkinointi?

16027947227_4ce23a4f13_oTeemu Selänne on tehnyt huikean uran jääkiekon parissa. Sen sijaan tämä businesspuoli sen jälkeen näyttää mun silmiin aika kummalta. Yle uutisoi turvapaikanhakijoihin liittyvistä perättömistä raiskaushuhuista eilen ja totesi samalla, että mm. Teemu Selänteen blogissaan kertomaa alaikäiseen kohdistuvaa turvapaikanhakijoiden tekemää joukkoraiskausta ei tilastoista löydy. Näitä pelkoon perustuvia huhuja ja väitteitä on viimeaikoina esitetty niin paljon, ettei monikaan enää jaksa seurailla niitä ensikohun jälkeen vaan legendat jäävät elämään omaa elämäänsä.

Itseäni on kokoajan tässä tapauksessa häirinnyt suunnattomasti se, että pari viikkoa Selänteen lööppikohun jälkeen Selänteen naama rupesi näkymään telkussa ja lehdissä kahdessa mainosyhteydessä: Tokmannin lisäravinnemainoksissa sekä Teemun Taaleri- mainoksissa. Eilisen Ylen uutisen jälkeen jäin miettimään, oliko koko kohu vain suunniteltu sissimarkkinointikampanja, jolla kosiskeltiin huomiota sekä suvaitsevaistolta että rasisteilta. En väitä että näin on – väitän kuitenkin, että näin voi olla.

Selänne, Valavuori vai molemmat puikoissa?

Selänteen taustajoukoissa ja somekohuissa on ollut myös aktiivisena osallistujana Aleksi Valavuori. Ja onpa epäilty, että osa Selänteen twiiteistä oli Valavuoren kynästä lähtöisin. Tekstejä kun kattoo, niin Selänteen ja Valavuoren twiiteissä on kieltämättä monesti hämmentävän paljon samankaltaisuutta.

Valavuoren lausunto vuodelta 2013 on mielestäni aika mielenkiintoinen tässä yhteydessä:

Valavuoren mielestä ei ole epäilystäkään siitä, miten paljon vaikutusvaltaa ”somella” on.

– Sillä on ihan valtava rooli, puhutaan sitten brändäyksestä tai sitten joukkueen pääsylipputuloista. Sosiaalisen median osa on merkittävä, mutta ei se auta, jos sitä ei osaa käyttää, Valavuori muistuttaa.

– Olen verrannut tätä taskulaskimeen: Ei siitä ole hyötyä, jos sitä ei osaa käyttää.

Sattumaa vai markkinointistrategia?

On mahdollista, että somekohujen ajoitus suhteessa tuotelanseerauksiin on täysi sattuma, mutta kun näitä on ollut muutama muukin, olen vähän skeptinen sen sattuman suhteen. Esimerkiksi 23.8.2015 Teemu Selänne twiittasi kirjoituksen ylisuurista sakoista. Kirjoitus herätti luonnollisesti melkomoisen aallon ja Selänne päätyi pariksi päiväksi lehtien palstoille valokeilaan. 26.8 Selänteen lehdistötiedote ja siitä tehtyjä mainosjuttuja Golf Academystä julkaistiin näyttävästi useissa päivälehdissä. Semminkin kun muu osio Selänteen someilusta näyttäisi olevan lifestyleä ja urheilua.

On myös mahdollista, että Selänteen kertoma tarina on tapahtunut ennen syksyä 2015 tai että se on tapahtunut ulkomailla. Vaikka tarina olisi tosi, herää silti mieleen kysymys siitä, mitä sillä on haluttu myydä.