Tutkimattomia ovat taksikuskien tiet

Kuva: Anu Välitalo. Taksi
Taksi, kuva: Anu Välitalo.

Käytän taksia ehkä kahdeksan kertaa vuodessa. Suurimmalta osin taksi tulee valittua myöhäisinä iltointa kun en jaksa lähteä opiskelijoiden kanssa yölinjalle. Viimeisen viiden vuoden aikana olen kerran tai kaksi vuodessa osunut taksiin, joka ajaa isolta kirkolta kiertotien kautta lähiöön. Pari kertaa olen näistä tehnyt taksitarkastajalle valituksen – aivan turhaan koska sieltä ei ole edes tullut vastausta tai vastaus on ollut tasoa ”kyllä ammattikuljettaja tietää, mitä tekee”.

Viimoisin episodi sattui tuossa sunnuntaina kun reitille Pasilasta Viikkiin taksikuskin mielestä osui myös Metsälä. Vähän oudoksuin reittivalintaa jo siinä kohtaa kun kuski ei kääntynyt Hakamäentielle, mutta siinä kohtaa kun pördäiltiin pitkin poikin metsää ja kuski ehdotteli Savelan kautta kiertämistä hirtti hihna senverran kiinni, että tyynen rauhallisesti kaivoin googlenavigaattorin esiin ja selvittelin ajetut ylimääräiset kilometrit sadan metrin tarkkuudella. Ja täysin rauhallisesti kerroin, että mulla on tässä nyt navigaattori auki ja olen täysin tietoinen siitä, mitä tällähetkellä tapahtuu. Kuski sammutti mittarin, pyysi anteeksi ja ajoi mut kotiin. Maksoin käteisellä enkä ottanut kuittia – tarkoituksella, koska aamulla oisin kuitenkin tonkinut tyypin tiedot esille, valittanut ja jättänyt tämän kirjoittamatta.

Taksiliikennelaissa reitin valinnasta sanotaan, että kuljettaja valitsee asiakkaan kannalta edullisimman ja tarkoituksenmukaisimman reitin, jos asiakas jättää valinnan kuljettajalle, tai ajaa asiakkaan ehdottamaa reittiä. Kyselin muutamalta enemmän taksia käyttäviltä tutuiltani, kuinka yleistä kierrättäminen on. Kaikilla oli kokemuksia vastaavasta. Tyypillisesti kuvio menee niin, että kuski hieman haastattelee kyytiläisen ajotottumuksia ja kun selviää, ettei kyydissä ole mikään maanteiden ritari päättää ajeluttaa pokaa pitkin poikin mantuja. Näitä kuskeja täytyy siis olla enemmän kuin pari, koska kokemuksia on sekä omalla kohdalla että tuttavapiirissä ihan riittämiin.

Asiakkaan keinot

Kaikissa autoissa on nykyään navigaattorit. Nämä maantierosmot eivät kuitenkaan käytä niitä – asiakkaana voi siis pyytää kuljettajaa laittamaan reitin navigaattoriin. Tämä tosin estää kuskeja katselemasta televisio-ohjelmia liikennevaloissa, mutta kyytiläisenä olen siitä lähinnä iloinen. Näissä uudemmissa takseissahan siis on kojelaudassa televisio, jonka kuva sammuu jossain kolmenkympin nopeuksilla. Aika tiiviisti on parikin kuskia niistä saippuasarjojaan katselleet. Mua se on joka kerta ärsyttänyt lähes yhtä paljon kuin pyytämättä tullut poliittinen esitelmä maahanmuuton tai liikennepolitiikan ongelmista.

Toinen, mitä asiakas voi tehdä, on avata reitti oman kännykän navigaattoriin ja puuttua tilanteeseen heti jos kuski lähtee etsimään elämän tarkoitusta väärältä laidalta kaupunkia. Mä oon ollut vähän arka puuttumaan tilanteeseen silloin, jos kuski on isokokoinen karpaasi ja ítse olen minkäänmoisessa hiprakassa. Navigaattorin kanssa tossa olisi kuitenkin vähän kättä pidempää perustelua sanaharkan varalta.

Kuitilla ja tarkalla reitillä + taksin numerolla voi olla yhteyksissä taksitarkastajaan. Oman kokemuksen mukaan tämä on ihan yhtä tyhjän kanssa, mutta muilla voi olla positiivisiakin kokemuksia aiheesta. Taksitarkastajan yhteystiedot löytyvät kunkin taksikeskuksen nettisivuilta, samoin taksikeskukset antavat nämä tiedot – tosin sinne soittaminen on maksullista.