Mielenosoitus järjestelmävirhettä vastaan!

IMG_0744

Mielenosoitus Helsingissä, miten päästä perille?

Haluaisin mennä lauantaina 23.4. Helsinkiin, koska siellä on mielenosoitus, jossa vastustetaan veroparatiiseja ja vaaditaan hallituksen eroa. Joku saattaa ihmetellä, mitä tekemistä näillä asioilla on keskenään. Hallitushan ei ole vielä varsinaisesti saanut mitään aikaiseksi. Itse asiassa, jos kyseessä olisi työnäyte, hallitus tuskin saisi palkinnoksi työsuhdetta. Hallituksen sössiminen on kyllästyttävää, mutta välillä toiminta on täysin hävytöntä. Keskellä veroparatiisikohua hallitus ilmaisee olevansa huolissaan siitä, miten veronkierron suitsiminen vaikuttaa Suomen kilpailukykyyn. Tuskin juuri ketään enää ihmetyttää, että hallituksen

”Valtioneuvoston kirjelmässä eduskunnalle korostetaan, että asian jatkovalmistelussa on otettava huomioon veronkiertopaketin vaikutukset EU:n ja jäsenmaiden kilpailukykyyn.”

ja EK:n

”Se tarkoittaa ihan suoraan investoinnin lisäkustannusta. Onko Suomella ja EU:lla tässä tilanteessa varaa siihen?”

kannat ovat tässäkin asiassa identtiset. Tämä kannanotto, sekä väsymätön työ omistusten piilottamisen mahdollistavan hallintarekisterin mahdollistamiseksi todistavat, että hallitus jatkaa häpeämätöntä työtään kaikkein rikkaimpien vaurastuttamiseksi köyhimpien kustannuksella. Ja koska tunnetusti kukaan ei ole niin tyytymätön kuin rikas, hallituksella on muitakin suunnitelmia.

Suomi lihoiksi, oligarkit meillekin!

Kevätsateisena sunnuntaina tömähti sellainen jytky, että monelta meni päiväkahvi väärään kurkkuun. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner suunnittelee valtavaa valtion omaisuuden yksityistämishanketta. Tämä liike-elämän puolelta politiikkaan asioitaan järjestelemään tullut häärääjä valmistelee virkamieskokoonpanon kanssa valtion omaisuuden myyntiä, epäilemättä pilkkahintaan, sijoittajille jotka

”…saisivat tuoton investoinneilleen ratamaksuista ja kilometriperusteisista autoilijan tiemaksuista. Maksut kerättäisiin seuranta- ja paikanninlaitteiden avulla. Paikannus on mahdollista tehdä esimerkiksi matkapuhelinverkkoa hyödyksi käyttäen.”

Täysin pyytämättä, mutta ei yllättäen, mieleen nousee Caruna-kaupat. Valtio myi osan sähköverkkoa yksityiselle sijoitusyhtiölle, joka mainosti sähköverkon omistamista omille sijoittajilleen varmana rahamyllynä. Onhan sähköverkolla alueellaan monopoli, jolloin sähkön siirtohintaa voi nostaa käytännössä rajattomasti. Ainoa tapa päästä eroon sähköverkosta kun on muuttaminen. Valtio saa välttämättömän infransa myynnistä rahaa, yksityistettyjen palveluiden nousevat kulut tulevat kansalaisten maksettaviksi. Valtio tosin saisi juuri nyt muutenkin vaivatta rahoitusta, ovathan sijoittajat käytännössä valmiita maksamaan siitä, että Suomi lainaisi heiltä rahaa. Vain hyvin tollo sijoittaja myy tuottavaa omaisuutta, kun se tuottaa enemmän, kuin mitä sen sijaan otetun velan kustannukset olisivat. Poliitikot kuitenkin nousivat valtaan uskottelemalla, että velkaantuminen täytyy lopettaa ja velka maksaa pois. Sen he nyt tekevät, kustannuksista riippumatta.

En vastusta sinänsä autoilun kustannusten lisäämistä, mutta haluan siitä kerättyjen varojen menevän ympäristönsuojeluun, sekä joukkoliikenteen tukemiseen. Missään nimessä teistä ei saa tehdä rahasampoa sijoittajille. Veroparasiitteja on Suomesta elätetty jo ihan tarpeeksi! Eikä suomalaisten pitäisi ikinä suostua siihen, että heidän liikkeitään valvotaan jatkuvasti.

Miksi osakkeita ei voi omistaa avoimesti?

Haudasta nostettu hallintarekisteri, sekä jotkut jo olemassa olevat sijoitustuotteet mahdollistavat sen, että entiset ja nykyiset poliitikot voivat salata omistuksensa. Näin tulee mahdolliseksi, että poliitikko voi ensin valmistella valtion infran myymistä sijoittajille, saada parhaat vinkit kannattavimmista yhteisen omaisuutemme paloista ja sitten hankkia sijoittajana varallisuutensa avulla tämän omaisuuden haltuunsa. Kaikki tämä ilman, että kansalaiset saavat koskaan tietää. Ei ihme, että huhut Bernerin vetäytymisestä ministerin tehtävistä kiihtyvät. Hän lienee saamassa valmiiksi sen, mitä oli tullut hallitukseen tekemään: laittamaan Suomen parhaat palat lihoiksi erikoistarjoukseen, joka on harvojen ulottuvilla. (En väitä, että kukaan hallituksen ministereistä olisi hankkinut tai hankkimassa näitä osuuksia tai salaamassa niitä, mutta se olisi mahdollista.)

Palatakseni alkuun ja mielenosoitusmatkaani. Tällä hetkellä VR:n laskettukin hinta on liikaa työttömälle: edestakainen matka lauantaina Tampereelta Helsinkiin maksaa vähintään 40 €. Onnibussilla pääsisi huomattavasti halvemmalla, mutta tuntuu jotenkin hankalalta mennä verojärjestelyepäilyjen riivaamalla bussiyhtiöllä veronkiertoa vastustavaan mielenilmaukseen. Tiedän, että monet käyttävät Onnibussia pakollisiin matkoihin, enkä todellakaan moiti heitä: köyhällä on harvoin mahdollisuus ronklata tai äänestää lompakollaan. Koska kyseessä ei ole pakollinen matka, jätän Onnibussin tukemisen ja toivon, että Tampereelta lohkeaisi kyyti muilla keinoin (saa ilmoittautua, jos autossasi on tilaa lauantaina ja olet menossa miekkariin tai muuten vain TRE-HEL)

Maailmassa on perustavaa laatua oleva virhe: mitä tahansa me punaviherpiipertäjät yritämme, veronkiertäjä-kapitalisti tai luonnon raiskaaja hyötyy siitäkin. Oli kyse sitten matkustamisesta mielenosoitukseen tai näiden juttujen kirjoittamisesta tietokoneella, tapahtumaketjun alkupäässä riistetty työntekijä raataa tehtaassa tai kaivoksessa ja loppupäässä joku nauraa matkallaan veroparatiisissa sijaitsevaan pankkiin.