Mad men

Mad men ei koskaan kuulunut lempisarjoihini, mutta tulin katsoneeksi siitäkin huolimatta sitä pari ekaa tuotantokautta. Sarja kuvaa hyvin sitä, miten mainonta muutti maailmaa reipas 50 vuotta sitten. Tämän päivän ihmisen silmään sarjan stereotypiat tuntuvat vaivaannuttavilta, mutta maailma on todellakin ollut melko erilainen vielä tuolloin. Vaikka yhteiskunta on muuttunut parempaan suuntaan, olen muutaman viikon sisällä törmännyt useampaan suomalaisfirmaan, jotka ovat päättäneet parantaa näkyvyyksiään seksismillä. Kertoo jotain tästä ajasta ja firmojen arvoista, että tällainen mainonta tuntuu kannattavalta.

Tavallaan tämäkin kirjoitus tulee antamaan firmoille niiden kaipaamaa näkyvyyttä. Tämän vuoksi kerron jo nyt tehneeni kaikista mainituista mainoksista lausuntopyynnön myös Mainonnan eettiselle neuvostolle. Pelisääntöjen valvominen kuuluu heille. Kauppakamarin kannasta huolimatta itse en erityisemmin arvosta yrityksiä, joiden mielestä tasa-arvo on vitsi ja joiden käsityksen mukaan halventavat asenteet parantavat yrityksen myyntiä.

HELEN

Helenin ensimmäiset videot olivat minustakin hauskoja, ja vaikka niissäkin tematiikka oli monintavoin epäsopivaa, teksteillä oli edes jonkinlainen ymmärrettävä yhteys mainostettavaan tuotteeseen. Sittemmin Wikströmin luotsittama Yrjö Show on saanut oman kanavansa ja toimii yhtä etäisenä Helenin mainoksena, kuin osa 50- ja 60- luvun amerikkalaisista saippuamainosten tarinoista.

Viimeisin jakso käsittelee seksuaalista häirintää.

Huumorin hauskuus on aina vähän katsojasta kiinni. Itse käyn katsomassa kymmeniä stand up- keikkoja vuodessa. Olen toistuvasti maksanut itseni myös keikoille, joilla Andre Wikström esiintyy. Wikström on aivan loistava esiintyjä, vaikka kaikki hänen juttunsa eivät minuunkaan putoa. Nämä nimenomaisetkin sketsit saattaisivat jossain toisessa yhteydessä edes hymyilyttää vähän. Mainosvideoina ne kuitenkin konseptoituvat todellisen, olemassa olevan, yrityksen imagoviestinnäksi. Mainoksia tulee myös mitata niiden pelisääntöjen puitteissa, mitkä mainonnasta on sovittu. Mainonta ei saa olla seksististä eikä rasistista.

Se varsinainen viesti, mitä Helen tällä mainoksellaan haluaa katsojalle kertoa jää jonkinverran epäselväksi.  Ilmeisesti yhtiön työilmapiirissä rasismi ja seksuaalinen häirintä on niin arkipäiväistä, että yhtiön markkinointi on ajatellut niillä voivansa mainostaa sekä Helenin tuotteita ja Heleniä työpaikkana. Videon kuvaajahahmon ”not cool bro”- asenteella yritetään ilmeisesti sekä syödä kakkua että säästää sitä, jotta ei kuitenkaan tarvitsisi kantaa vastuuta siitä räikeästä seksismistä, millä mainonta tässä kohtaa pelaa. Pitääköhän Helen näitä teemoja hauskoina asioina, joilla voidaan kosiskella leijonakorumiesten suosiota?

Kyse ei ole ainoastaan tästä yhdestä videosta. Esimerkiksi vaputervehdyksessään Facebookissa Helen taas antoi ”Yrjö Uusivirran” kertoa, että ilman sähköä ei saa hanakaljaa, eikä myöskään voi maksaa sitä kaljaansa tai naisia.

Ostaa naisia? Tämäkö on se vapputervehdys, joka voimistaa Helenin imagoa modernina ja eteenpäin menevänä energia- alan toimijana?

NISSEN

Mainonnan eettisen neuvoston pelisäännöissä sanotaan, että mainos on hyvän tavan vastainen, jos naista tai miestä käytetään seksiobjektina tai asiattomasti katseenvangitsijana eikä sillä ole mainostettavan tuotteen tai palvelun kanssa mitään tekemistä.

Videossa olevan miehen esineellistämisellä ei oikeasti ole mitään tekemistä silmälasien kanssa. Kiinnostaisi kovasti tietää, miksi Nissenin (eli Instru Optiikka Oy:n) mielestä tämä on hyvä tapa markkinoida tuotteita. Ilmeisesti siksi, että markkinointiosastolla on laskeskeltu, että miehen esineellistäminen on sekä hauskaa, ja että kukaan ei siitä jaksa valittaa. Kommentti Facebooksivulla videon alla tiivistää markkinointikoneen oletetun strategian:

Tosi hyvä mainos, Nissen! Naisia on kuulkaa mainoksissa ja muutenkin esineellistetty maailman sivu niin paljon, että tällaiset miesversiot luovat vain hyvää ja reilua tasapainoa.

Tämä juuri on askel kohti tasa-arvoa.

Ei. Todellakaan. Näin. Miesten esineellistäminen ei ole yhtään sen enempää cool kuin naistenkaan. Eikä se millään tavoin tasapainota mitään, jos epäeettistä toimintaa paikataan olemalla lisää epäeettisiä.

HAAGAN AUTOKOULU

 

haagan_autokoulu

Haagan autokoulu taas keksi mainostaa äitienpäivää yllä olevalla mainoksella, jossa lukee:
Pelottaako äidin tai vaimon kyydissä? Osta äitienpäiväksi lahjakortti kertausajoon! Suosittelemme ostamaan lisäksi myös kukkia ja suklaata.

Mainonnan eettisen neuvoston pelisäännöissä todetaan, että mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos mainoksessa ylläpidetään kaavamaista roolikäsitystä siitä, mikä on tyypillistä tai tunnusomaista naisille tai miehille tai heidän persoonallisuudelleen tai työskentelylleen. Myytti naisista miehiä huonompina kuskeina elää vahvana, vaikka sen vastaista tutkimustietoakin on olemassa.

Ylipäätään on kyllä kysyttävä, millainen yritys haluaa mainostaa äitienpäivää näin? Kuka nainen haluaisi lahjaksi kuittailua ajotaidosta? Tai kuka nainen tämän nähtyään haluaisi maksaa omaa tai teininsä ajokoulua tuossa lafkassa? Minä ainakaan en. Onneksi tämä mainos osui vastaan nyt kun lapsen ajokortin hankinta alkaa olemaan ajankohtaista. Tiedänpä mitä firmaa vältellä.

Bonuksena Oriflamen intiimideodorantti

24890Markkinoinnilla voidaan sekä myydä ihmisille ongelma, että tähän ratkaisu. Oriflame on tuottanutkin tässä hengessä naisille intiimideodorantin. Ilmeisesti Oriflamen tuotekehittelyosastolla on tuumailtu, että naisille voi sekä myydä ajatuksen haisevasta alapäästä että ratkaisun siihen. Onneksi sitä voi hoitaa tällä viehkolla kemikaalikoktaililla, jonka ainesosalistalla on mainittu veden lisäksi 27 erilaista kemikaalia – mukana myös butaani, propaani ja iso liuta parabeeneja. Yyyyyh.  Eipä yllätä, että kyseisen firman miesten tuotelinjalla ei kuitenkaan ole alapäädödöjä. Valtaosa kemikaalitehtaista julistaakin arvojaan puhtaimmillaan siinä, minkä kaltaisia tuotteita eri sukupuolille markkinoidaan.

Naisen vagina voi parhaiten, kun se saa hoitaa itse itsensä. Normaali vesipesu ulkoisille alueille riittää. Jos alapää oikeasti haisee, se pitää lääkitä – yleensä kyseessä on bakteeritulehdus – joka todellakaan ei mene ohi hajuvedellä huljuttelemalla.

Kun juttelin tästä Facebookissa frendien kanssa, pari kertoi saaneensa tätä myös lahjaksi. Miten ihanan misogyyniä!