Jeesus ei ole täällä

17909451_10155176491395960_1444917183_n

Tehdään heti aluksi selväksi: en ole uskossa. Olen saanut kristillisen kasvatuksen peruskoulussa, jonka selitykset olen todennut pupuksi. Olen kuitenkin kiinnostunut Raamatun kertomuksista siinä mielessä, että muiden vanhojen kirjojen tapaan se kantaa mukanaan ihmiskunnan kertyneen tiedon ydinmehua. Muita vastaavia teoksia ovat Koraanin lisäksi Iranin kansalliseepos Kuninkaiden kirja ja vanhimpana kaikista samoilta seuduilta peräisin oleva Gilgamesh. Yhteistä näillä kaikilla kirjoilla on, että ne opettavat hallitsijoita kohtelemaan alamaisiaan kunnioittavasti ja reilusti. Myös tavallisten tallajien välillä ilmenevä pahantahtoisuus johtaa lopulta sortajan kannalta ikävään lopputulokseen. Näiden kirjojen tärkein opetus on se kaikkein vaikein täyttää ja sattumalta se on juuri se, joka ratkaisee ihmissuvun kohtalon.

Jos emme rakasta toisiamme ja tulevia sukupolvia, kuten itseämme, hukka meidät perii.

Köyhät teillä on aina keskuudessanne

Tämä paljon lainattu lause saattaa itseasiassa olla ensimmäinen muistiinmerkitty whataboutismi. Jotkut opetuslapset pahastuivat sitä, että nainen voiteli kalliilla öljyllä Jeesuksen, eikä esimerkiksi myynyt öljyä ja antanut rahoja köyhille (Matt.14). Lausahdusta käytetään virheellisesti todistamaan, että köyhyydelle ei voi mitään. Todellisuudessa tarinan opetus on, että whataboutismi on hurskastelua. Tarinan Jeesus toteaa, että hyvää voi itse tehdä valitsemalleen kohteelle aina halutessaan, eikä toisten hyväntekeväisyysvalintojen arvostelu ole mistään kotoisin. Tämän monet mielellään unohtavat.

Kiirastorstain Helsingin Sanomissa on lääketieteellisen sosiologian professori Ossi Rahkosen haastattelu, joka koski hyvä- ja huono-osaisuutta (HS 13.4.17). Mielestäni artikkelin merkittävin huomio on, että eliniän odotteen ero on kymmenen vuotta varakkaimman viidenneksen ja köyhimmän viidenneksen välillä. Tämä tarkoittaa, että vuodessa tuhannet ihmiset kuolevat ennenaikaisesti ja syynä on yhteiskunnan eriarvoistavat rakenteet. Vastaavaa eroa kuolleisuudessa ei esiinny näin merkittävissä määrin esimerkiksi Välimeren maissa. Tämä on suomalaisen, tasa-arvoiseksi väitetyn yheiskunnan tuottama ilmiö. Rahkonen uskoo, että suunnitellun kaltainen sote-uudistus vain lisää eroja ja kasvattaa kustannuksia.

Mikään nykyhallituksen toimista ei ole todellisuudessa suunnattu köyhyyden poistamista vastaan. Tulevaisuuden kannalta koulutusleikkauksilla on vakavimmat vaikutukset: lapsen tulevan koulutustason ja työllisyyden voi ennustaa jo nyt vanhempien koulutustason ja pärjäämisen perusteella. Ei tarvitse olla yhteiskuntatieteilijä ymmärtääkseen, että koulutusleikkaukset ja opintotuen painottuminen opintolainan suuntaan, lisäävät tätä eriarvoisuutta entisestään. Alhainen koulutus johtaa alhaiseen elinikään, koska alhainen koulutus johtaa köyhyyteen.

Koulutus on sodanjälkeisen Suomen historiassa ollut merkittävin luokkaretken mahdollistaja. Syy siihen, miksi meillä oli presidenttinä työläisten tytär Kalliosta. Nyt tätä väylää ollaan patoamassa kiireellä. Sodan jälkeen yhteiskuntaa rakennettaessa ymmärrettiin, että tarvitsemme ennen kaikkea koulutettuja ihmisiä ja hyvinvointia kaikille, jotta kodeissa kasvaisi uusia, hyvinvoivia sukupolvia.

Nykyistä yhteiskuntaa rakennetaan hallitsevan luokan ehdoilla, jotta heidän lapsensa menestyisivät varmasti. Muiden lapsille pedataan asemaa heidän passaajinaan, yhä useammin provikkapalkalla. Kotimaan politiikka on liian monille vain henkilökohtainen menestysaskel matkalla rahakkaaseen työhön yksityisellä sektorilla tai EU:ssa.

Hallituksen sosiaaliset hankkeet, joiden sanotaan edistävän ihmisten tasavertaisuutta ja osallisuutta, ovat todellisuudessa tätä: askartelua makaroneista, takapuolen hieromista toisen työttömän takapuolta vasten, sekä Rikoslaissa rangaistavaa väkisin suutelemista, josta työttömät eivät karenssin pelossa uskalla kieltäytyä.

Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan

Suomessa lapsia haetaan putkalla varustetulla poliisiautolla koulusta ja viedään ”säilöön”, jossa on kalterit ikkunoissa. Nämä lapset on määrä palauttaa maahan, jossa heillä ei ole tulevaisuutta. Nyt he ovat kirjoittaneet Pääministeri Sipilälle, koska Sipilä itse on sanonut, ettei lasten ja raskaana olevien palautus sovi hänen oikeustajuunsa. Julkaisen kirjeen tässä:

“Me tulimme Suomeen. Koska haluamme elää rauhassa. Lapsemme ovat paenneet kanssamme kauan ja eri maissa. Me kuulimme, että Suomessa on ihmisyys ja arvot kohdallaan. Me rakastamme Suomea, suomalaiset kohtelevat meitä hyvin. Miksi me joudumme pois? Miksi emme saa asua täällä? Me olemme paenneet jo 2006 vuodesta. Tulimme hakemaan turvapaikkaa ja jouduimme vankilaan. Pääministeri. Voitko vastata tähän?”

Matteuksen evankeliumi sisältää myös lähes kaikissa maailman uskonnoissa ja tarustoissa esiintyvän opetuksen:

Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille (Matt.7)

Toivon, että Suomen johtajat, jotka istuvat televisioitavissa joulu- ja pääsiäisjumalanpalveluksissa päät painuksissa, nostaisivat katseen sieltä navastaan ja katsoisivat kohti niitä ihmisiä, joita heillä on mahdollisuus auttaa.